|
A blcsde s az voda az els kzssg, ahol a gyermekeknek meg kell tallniuk a helyket, a szerepket. Pr v elteltvel az iskola jelenti a kvetkez prbattelt a trsadalmi intzmnyekben val helytalls izgalmas, de grngys tjn.
Egyes gyerekeknek nem okoz gondot a gyermekintzmnyhez val alkalmazkods, a kzssgbe val "betagozds". Ms aprsgok hoszszas kszkdsek, hangulati, kzrzetbeli, rzelmi zavarok rn talljk csak meg elbb vagy utbb helyket a tbbi gyermek kztt. Sajnos olyanok is akadnak, akik hossz vekig magnyosak maradnak, megprbltatsnak lik meg a kzssgeket, s ksbb felnttknt munkahelyi alkalmazkodsi zavaroktl szenvednek.
Megprbltatsok vodja

Csilla sok szpet s jt hallott otthon az vodrl. Kicsit izgult, de nagyon vrta az els napot. Minden rendben is zajlott, ott volt az anyukja is, dlig maradtak, pomps mulatsgnak tûnt az egsz. A msodik hten tudta, hogy anyukja mr nem maradhat. Nem nagyon bnta, nagylnynak rezte magt. Reggel desanyja szomor szemmel ltztette. Hosszasan szortotta maghoz, mintha messzi tra kszldne. Neki ez volt a munka jrakezdsnek els napja. Az voda ltzjben anyukja szeme elhomlyosodott, amikor bcszni kszlt. Erre Csilla is pityeregni kezdett, biztos lett benne, valami rossz fog trtnni. Mikor a mamja menni kszlt, Csilla mr nagyon srt, egytt srtak mly szomorsgban. Csilla egsz nap bizonytalanul rezte magt. Turklt az ebdben, forgoldott az gyban, hinyzott a kedvenc tigrise, amivel eddig mindig egytt aludt. Alvs utn kilt az ajt mell s eltkltem vrta desanyjt. Teltek a napok, de a helyzet nem vltozott. Srva bcsztak, Csilla vgigkszkdte a napjt az vodban, csak azt a pillanatot vrta, amikor anyuka megrkezik. Senki sem rtette, hogy az eddig oly kzvetlen kislny, akit ott lehetetett hagyni rokonoknl mg jszakra is, mitl lett ilyen magra hagyott, elbizonytalanodott.

Hromves kor krl a gyerekek rzelmileg, hangulatilag nagymrtkben azonosulnak a fszerepl szlvel. Amikor bizonytalannak s szorongnak rzik a felnttet, k is elvesztik bizalmukat, labiliss vlnak. Gyakran az anyukk "szoknak be" a legnehezebben az vodba. Hrom v otthon, szoros egyttltben, sszeszokottsgban, a felnttnek is meghatroz. A gyes utn vadonatj letforma vr rjuk. Alkalmazkodni kell a megvltozott napirendhez, a feszes idbeosztshoz, sok j ingerhez s feladathoz. A nehezen elszakad anyukk gyerekei is rosszul fogjk venni az els akadlyokat. Hiba kszti fl egy szl okosan s kedvesen kicsinyt az els kzssgre, ha a gyermek mst rez a viselkedsben, mint a szavaiban. a hromves jobban hisz az rzseinek, a kommunikci rejtett csatornibl grdlkenyebben olvas, mint a szavakbl. Kevesebb gondja lesz annak a szlnek, aki vgiggondolja, hol tart az elszakads folyamatban, hitelesen tudja-e kpviselni az j kzssg elnyeit, szpsgeit. Az is fontos, hogy a felntt megtallta-e gyerekes anyaknt helyt s szerept a klvilgban.
Magnyos peremhelyzetûek
Robi sok-sok prblkozs utn fogant meg. Mindenki szemefnye lett a csaldban, a rokonsgban sem volt ms kisgyerek. Mindentl fltettk, vtk. Idegen helyen nem evett, mg a nagymamjnl is csak ritkn s keveset. Mindig desanyjval volt, nagyon sszenttek, egy pillanatra sem akarta szem ell tveszteni. Flnk, visszahzd gyerek lett Robibl. a jtsztren arrbb ment, amikor valaki elvette a laptjt, nem felelt, ha megszltottk, bizalmatlan volt minden idegennel. Anyukja mr elre flt az vodba szoktatstl, is ijesztnek ltta a durvasgokat, a verekeds fikat, rlt, hogy az v nem ilyen. Robi nehezen fogadta el az vodt, de engedelmes kisfi lvn beletrdtt. Semmi baj nem volt vele, csak alig evett, ritkn hunyta le a szemt alvskor, s senkihez nem kzeledett. Eljtszott a szoba szln vagy a kert rejtett zugban, vrta, hogy elmljon ez a nap is.
Az vodskoraknl is sokfajta jele van a beilleszkedsi nehzsgeknek. A leggyakoribb az rzelmek, indulatok labiliss vlsa. Szintn tpusos tnet az els idszakban az evszavar s az alvsi problmk. Mind az evs, mind az alvs bizalmat, elengedettsget kvn. az a gyerek, aki jl eszik, mlyen alszik az vodban, bizonyra gond nlkl beilleszkedett. Aki alig eszik, nem akar aludni, az mg nincsen tl a nehezn. Nem tukmlni kell az telt vagy erltetni az alvst, hanem a bizalmatlansgot kell oldani, a szorongst mrskelni. A megszokott plssllatka, puha rongy vagy prnahuzat segt az otthoni, bartsgos krnyezet felidzsben, az anya hinynak enyhtsben. Ezrt is nevezi a llektan "tmeneti trgynak" ezeket. Az evst rdemes rbzni a kicsire (nem fog hen halni), mi felnttek sem lesznk jobb tvgyak attl, ha rnk erltetik az telt, csak az ellenllsunk fokozdik. Hosszabban tart alkalmazkodsi zavart jelezhet, ha a gyerek agresszvv vlik a kzssgben, avagy ppen ellenkezleg, tlzottan passzvan s visszahzdan viselkedik. A kicsiknl elg nagy prbattel az els kzssgbe val beilleszkeds. A kislny vagy kisfi, aki addig mindenki legszebb, leggyesebb kirlykis-asszonykja, kirlyficskja volt, most csak egy lesz a sok kzl. Neki magnak, szli segtsg nlkl kell megtallnia azt a pozcit a csoportban, amellyel elgedett lesz, j kzrzett, elfogadst biztostja.
Flelmek az iskoltl
Bori vrta is meg nem is, hogy els osztlyos legyen. rdekes volt a htizsk, az emeletes tolltart kivlasztsa, a sok szp fzet, ceruza, sznes papr izgatta fantzijt. Mr az voda utols vben is gyakran esett sz tanulsrl, iskolrl. a lustkat, a rendetleneket, a figyelmetleneket az iskolval riogattk. Bori flt is, vrta is az iskolt. A felnttek elbeszlseibl megrtette, hogy sok rossz s sok j dolog helye a tanoda, legfkppen pedig minden nagyon megvltozik majd az letben. Az els nap rdekes volt. Glya osztly lettek, mindenkinek a nyakban lgott egy kis kp, hogy megismerjk az osztlytrsaikat, a tant nni meg ket. Mosolygs Zsuzsa nnit kaptak, anyukja neki vlasztotta, ez nagyon megnyugtatta Borit. Nhny vods trsa is ebbe az osztlyba kerlt, igyekeztek sszetartani. Amikor Zsuzsa nni megkrdezte, ki hozna neki egy kvt az automatbl, tstnt jelentkezett. Soha nem volt mg ilyen btor. a kvt nem ltygtette ki, fontos lett, s egybl sokkal jobban rezte magt.

Az iskolba val beilleszkeds jfajta prbattel el lltja a gyerekeket. Nhny dologban hasonlt az vodra, meg kell tallni helyt s szerept a kisiskolsnak a kzssgben, el kell magt fogadtatni a tantval. Ez is ppen elg feladat lenne, de mg a teljestmnnyel, a tanulssal val viszonyt is ki kell alaktani. Nem utolssorban a szlk is sokat vrnak az iskoltl, tle. Vge a "felhtlen s gondtalan gyermekkornak". rzelmileg, intellektulisan iskolra retlen gyerek, tanulsi vagy beilleszkedsi problmkkal fog kzdeni. Az alkalmazkodsi zavarnak jele lehet a fokozott agresszivits, a tlzott visszahzds, flelmek, kisgyerekes viselkeds, szorongst jelz pszichs tnetek (gybavizels, hasfjs, fejfjs, alvs- vagy evszavar, rosszkedv, nyugtalansg). Az sem ritka, hogy tanulsi zavar formjban jelentkezik az iskolai letbe val beilleszkeds problmja. Az a gyerek, aki sikerrel kezdi iskolai plyafutst, eslyesebb a sikeres folytatsra. Az els napokban fokozottan rdemes figyelni a gyermekre, tmogatni, dicsrni, sikerlmnyeket nyjtani neki. Amit szeretnk, azzal szvesen tltjk el az idt. Aki megszereti a tanulst, sok kellemes vnek nz elbe, s nem a sznidk irnti svrgs tartja benne a lelket iskolaidben.
|
| |