A fegyelmezs eredeti jelentse nem bntets, hanem tants, melynek clja az nfegyelem oktatsa: hogy a gyermek megtanulja, hol a hatr, s hogy ezen a ponton meg tudjon llni.
A korltokat ismer ngy-tves gyerek biztonsgban rzi magt: tudja, hogy kpes magt fkezni, s ez bszkesggel tlti el. Az „elknyeztetett" gyerek nem ismeri a megszabott hatrokat, gy ht elszntan prblkozik, mg valaki r nem szl, hogy "Nem! Elg volt!" Selma Fraiberg Varzsos vek (The Magic Years) cm knyvben rja, hogy az a gyermek, akit nem fegyelmeznek, gy rzi, hogy nem is szeretik.
Vajon szlknt hogyan tanthatjuk fegyelemre gyermekeinknek? Tbbek kzt gy, hogy szavakkal illetve tettekkel rtsre adjuk: "Valahnyszor ezt csinlod, meg kell lltsalak. Egszen addig, mg megtanulod, hogyan fogd vissza sajt magadat."
A pofon nem megolds
A tettekkel val kzlsen nem testi fenytst rtek. Ez a mdszer manapsg mr nem elfogadott, mert figyelmen kvl hagyja a msik emberi mltsgt. A gyermek a bntalmazsbl aligha tanul – illetve ha tanul is valamit, az az, hogy fojtsa magba az rzelmeit, s rejtse el haragjt. mindennek legvalsznbb eredmnye az, hogy a gyerek ksbb vezeti le dht, mskor torolja meg az t rt srelmet.
Erszakos trsadalomban lnk. Ha mi, szlk azt tantjuk gyermekeinknek, hogy a nzeteltrsek rendezsnek mdja az erszak, az ket is erszakos viselkedsre sarkallja. Valban ez volna a clunk? Radsul a testi fenytst csak addig alkalmazhatjuk „bntetlenl", amg nagyobbak s frgbbek vagyunk, mint a gyerek.
Persze legtbbnket elvertek nhnyszor gyerekkorunkban. Ennek eredmnyeknt nehz nem ugyangy reaglni, ha elvesztjk a fejnket. desanym vesszvel fenekelt el minket, s neknk kellett kivlasztanunk az gat a bokorrl. Ahnyszor ez elfordult, is srt, meg persze n is srtam. A vers mindkettnk szmra traumatikus lmny volt. Megeskdtem, hogy n soha nem fogom ezt tenni a gyerekeimmel. Mgis mikor nagyon „rosszak" voltak, ksrtst reztem, hogy erszakkal tegyek rendet.
Amikor ilyen helyzetben elvesztjk a fejnket, rossz pldt mutatunk a gyerekeknek: pontosan akkor nem tudjuk magunkat fegyelmezni, amikor tlk azt vrjuk, hogy nfegyelmet tanuljanak. Ez a clunk? tves unokm nemrg azt mondta az desanyjnak (papriks hangulatban lv lnyomnak): „Anyu, jobb lesz, ha errl majd akkor beszlnk, amikor megnyugodtl.”
Ezrt van az, hogy amikor a gyerek elveti a sulykot s fegyelmezsre szorul, a szlnek felttlenl nyugodtnak kell maradnia, uralkodnia kell magn, s nem szabad elfelejtenie, hogy a cl a tants, nem a bntets.
Fegyelmezs lpsrl lpsre
A fegyelmezs krdsvel nem knny szembenzni. A nem otthon dolgoz szlknek nehz a gyermek viselkedst szablyok kz szortani, amikor egsz nap tvol vannak. Az otthon marad szlk j rsze gy gondolja, hogy a szigor korltok fellltsa s betartatsa helyett inkbb „szp szval” kellene hatni a gyerekre. Taln k is inkbb elkerlnk a hatrok kijellsvel jr sszetkzseket. Fegyelmezni klnsen nehz akkor, amikor a szlk nagy stressznek vannak kitve. Ijeszt lehet, ha nem tudunk uralkodni magunkon, s megtapasztaljuk a gyerek irnti haragunkat. Hogyan fegyelmezznk ilyen krlmnyek kztt? me nhny tancs:
- Segt, ha j elre eldntjk, hogy miben vagyunk hajlandk engedni, s miben nem. A gyermek biztonsgval kapcsolatban pldul nincs helye alkunak. Miutn ezt eldntttk, mr knnyebb vilgos szablyokat s bntetseket megfogalmazni, majd azokat hatrozottan s kvetkezetesen kpviselni.
- Ha olyasmirl van sz, amiben engedhetnk, a fegyelmezst tartogassuk fontosabb krdsekre. Ha mindig mindenre nemet mondunk, a gyerek vgl nem veszi komolyan egyik tiltst sem. elvgre sokkal izgalmasabb ltni, ahogy a szlben felmegy a pumpa, s elszenvedni ennek kvetkezmnyeit.
- Maradjunk nyugodtak, de legynk hatrozottak. Amennyire lehetsges, prbljunk kvetkezetesek maradni. Ha ez nem sikerl, ne lovagoljunk sokig ugyanazon a tmn.
- Ha a gyerek hisztizik, s fegyelmezsre szorul, vonjuk flre, leljk t, vagy kldjk a szobjba, mg meg nem nyugszik.
- Amint sikerlt lecsillaptani, ljnk le vele, s beszljk meg az esetet. Magyarzzuk el neki, hogy mirt tettk amit tettnk. Mondjuk el tbbszr is: ugyanez fog trtnni „amg meg nem tanulod fkezni magad”. Adjunk neki tancsot, hogyan tanulhat meg uralkodni magn. Haim Ginott azt javasolja, hogy a szl mr ngyves kortl hrtson nmi felelssget a kisgyerekre: „Haragszom, amikor gy viselkedsz. De nem szeretek haragudni rd. Szerinted miben segtsek, mit csinljunk, hogy ne viselkedj gy, s ne legyek jra mrges rd?” Ha a gyerek javasol valamit, azt prbljuk ki, s dicsrjk meg, ha az tlete bevlik.
- Ismtld problma esetn igyekezznk rjnni, milyen ok hzdik meg a gyerek viselkedse mgtt. Gondolkozzunk el: „Vajon ezzel a viselkedssel mit akar velem kzlni a gyerek?” Bizonyos esetekben a viselkeds teljesen termszetes. A ngy-tves gyermekekre pldul jellemz a fllents, vagy hogy elcsennek kisebb-nagyobb trgyakat. A hazugsg valamilyen htott krlmny elrsnek vgyt tkrzi. A „lops” pedig rszben azt a vgyat fejezi ki, hogy a gyermek olyan szeretne lenni, mint a trgy tulajdonosa. Az ok ismerete persze nem jelenti azt, hogy ilyen esetekben nem kell fegyelmeznnk; ez termszetesen ilyenkor is szksges. Viszont a rejtett clok megrtse rvn elkerlhetjk a tlzsokat, s nem reaglunk tl szigoran a trtntekre. Ha a gyerekkel egytt rtelmezzk tettnek mozgatrugjt, az sokkal hatkonyabb lehet, mint ms fegyelmezsi mdszerek: „Tudom, hogy szeretnd, ha ez igaz lenne, s n is szeretnm. De mindketten tudjuk, hogy sajnos nem az.”
- Ha tl vagyunk a megbeszlsen, valamilyen pozitv kijelentssel teremtsnk bkt: „Ugye milyen j, hogy ezt tisztztuk, most megint jban lehetnk. Nem szeretek haragudni rd.”
- Ne feledjk, hogy cselekedeteink pldaknt szolglnak gyermeknk szmra, hiszen az nuralmat csak tlnk tanulhatja meg. Mrpedig ez hatalmas felelssg. |