Sok szl gy gondolja, hogy a jtk csak szrakozst jelent a gyermekek szmra. Hnyszor mondjuk mi magunk is, hogy “A gyerek csak jtszik”. Pedig itt sokkal tbbrl van sz. Azt is lehetne mondani, hogy a jtk ltfontossg a gyermek fejldshez, taln mg az olvass, az rs s a szmols megtanulsnl is fontosabb!
A jtk szerepe
Tulajdonkppen a jtknak alapvet szerepe van a szocilis, rzelmi, nyelvi s rtelmi kpessgek fejldsben, elsegti a gyermek vilggal kapcsolatos ismereteinek megszerzst olyan sszetett dolgokrl, mint a mret, az alak, a gravitci, a tmeg, a merevsg s a rugalmassg. Ltnunk kell azt, hogy ez a tanuls mr a szletst kvet korai hnapokban elkezddik. A jtk hozzjrul a finom s a nagy motorikus kpessgek fejldshez is, s ersti a mszshoz, a jrshoz s a nehz trgyak emelshez szksges izmokat. A trgyak tulajdonsgainak felfedezsn kvl a jtk fejleszti a lelemnyessget, a kpzelert, a kreativitst s a problmamegold kpessget. Llegzetelllt lmnyt adhat az, amikor megfigyeljk egy fiatal gyermek jtknak bonyolultsgt. A jtk nlklzhetetlen az rtelmi s testi fejldshez, s segt a gyermeknek a vilg megrtsben. De taln feltesszk magunknak a krdst: Hogyan tud kt, autnak kpzelt s authanggal ksrt, kocka tologatsa hozzjrulni ahhoz, hogy ltrejjjenek a gyermek agyban a fontos, hosszan tart kapcsolatok? Taln mg soha nem gondoltunk arra, hogy a jtknak egy ilyen fontos funkcija is van. Vizsgljuk meg a jtkot, s nzzk meg, mi is az alapja ezeknek a ltszlag haszontalan tevkenysgeknek, melyekben a gyerekek letk els veiben olyan nagyon el tudnak mlyedni.
Mikortl jtszik a gyermek?
Nha elg nehz les klnbsget tenni a jtk s a felfedezs kztt, pldul amikor a kisbaba jtkait egyms utn tbbszr ledobja az etetszkbl a fldre. Ilyenkor jtszik, anyjt bosszantja vagy esetleg a gravitcival ksrletezik? Valsznleg a hrom dologrl egyszerre van sz, de a jtknak annyira fontos szerepe van a fejldsben, hogy ebbl a szempontbl egy tevkenysgnl sem szabad elfeledkezni. Attl fggen, hogy hogyan definiljuk a jtkot, ez krlbell a harmadik hnap krnykn kezddik, amikor is a kisbaba rkon keresztl prblgatja az eltte fgg trgyakat megtgetni, illetve amikor megprblja megfogni lbujjait. Ezek a ltszlag haszontalan tevkenysgek hozzjrulnak a kz-szem koordinci fejldshez s j kapcsolatokat hoznak ltre a kisbaba agyban a vizulis kregnek s a motorikus kregnek nevezett terletek kztt. Az agy egyes terletein bell, illetve a kzttk lv kapcsolatok ltfontossgak a fejlds szempontjbl. A jtkon keresztl a gyermekek kis fizikusokk vlnak, felfedezik a trgyak slya, mrete s alakja kztti klnbsgeket, s azt is, hogy kemny fellethez dobva milyen hangot adnak. rdemes idt fordtani arra, hogy megfigyeljk, milyen ersen tud sszpontostani, s milyen kitartan prbl egy-egy j trgyat megfogni. Vegyk szre arcn az rmt, amikor vgre sikerl valamit -mg ha pillanatokra is- megfognia. A siker felett rzett rm kvetkeztben endorfin nev anyag szabadul fel agyban, mely a nyugalom s az elgedettsg rzett kelti benne.
A szerepjtk
A pszicholgusok gyakran kt jtktpust klnbztetnek meg: a funkcionlis s a szerepjtkot. A funkcionlis jtknl a gyerekek a jtkokat azok elsdleges cljaikra hasznljk, pl. a fgg trgyakat megfogjk, a labdt gurtjk, tornyokat s hidakat ptenek. A szerepjtk azonban sokkal rdekesebb. Itt nemcsak arrl van sz, hogy a gyermek kitall egy trtnetet a hdhoz vagy a toronyhoz, hanem kb. 18 hnapos kortl kezdve mr az eredeti rendeletetsktl eltr dolgokra hasznlja a trgyakat. Pldul a bannt telefonknt hasznlja, s egy rszletes, kitallt beszlgetst fog vele lefolytatni. Vagy olyat jtszik, hogy egyik ujja egy kutya, egy msik pedig egy macska, s a kt ujj „beszlget” egymssal. Hogyan kpes egy gyermek arra, hogy az egyik trggyal helyettesti a msikat, vagy hogy teljesen sznlelt beszlgetseket folytat, mikzben nincs semmi a kezben? A pszicholgusok gy gondoljk, hogy ez igen nagy fejldst jelent a gyermek kognitv kpessgeinek fejldsben: kialakul ugyanis a szimbolikus gondolkods. Nzzk csak meg a bann s a telefon pldjt! Elszr is, miutn a gyermek szleli a kt trgy formja kztti hasonlsgot, teljesen flre kell tennie az agyban az igazi bannrl meglv ismereteit (hogy pldul a bann ehet, hogy nem ad hangot stb.), s a kezben lv bannt tmenetileg felruhzza a telefontrl mr meglv ismereteivel (a telefon csrg, a telefonon keresztl beszlni tudunk valakivel, aki nincs jelen). Itt a gyermeknek az a kpessge a lnyeges, hogy agyban ltre tud hozni egy j, de ideiglenes, elkpzelt megjelentst, amit el kell vlasztania az agyban mr meglv, a tnyleges vilgra vonatkoz kpzeteitl. s ettl a pillanattl kezdve, mr az ltala, a gondolataiban megteremtett „mintha” vilgban tud lni: a bann egy telefon. A jtk kzben a gyermek nem fogja megenni a bannt, hiszen azt most a telefonnak hasznlja. A szerepjtk kzben sem fogja emlkezetbl kitrlni a trgy igazi tulajdonsgait (azaz, amit az igazi bannrl tud), hiszen amikor a jtkot befejezi, akkor azonnal meghmozza s megeszi. Egyes pszicholgusok gy vlik, hogy a szerepjtk „mintha” vilga fontos elzmnye annak, hogy az idsebb gyermekek megrtik az olyan felttelezett lltsok jelentst, mint pl. „ha a kutynak lenne szrnya, akkor tudna replni”. A gyermek agyban sszetett, dinamikus szellemi tevkenysgre van szksg ahhoz, hogy el tudjon jtszani egy ltszlag egyszer szerepjtkot.
A szerepjtk a msodik letv folyamn jelenik meg, de gyakran mg az tdik vig, vagy mg tovbb is eltart. E jtk jelentsge az agynak a szerepjtk ltrehozshoz szksges szellemi tevkenysgeiben rejlik: a gyermeknek a gondolataiban kell megjelentenie a klnbz fhsket s trgyakat, s emlkezetben kell tartani a rjuk ruhzott szerepeket. Ez fontos gyakorlst jelent a sernyen dolgoz emlkezet szmra. Ha a gyermek pldul kt egyforma babval jtszik, s gy dnt, hogy az egyik az anya s a msik a kisbaba, vagy amikor egy gyngyszem a csokold, s egy fakocka pedig a busz, amint ezeket a szerepeket megalkotta, ezekre a jtk teljes ideje alatt emlkeznie kell. Ez nem egyszer feladat egy pici gyermek szmra, mivel a hasznlt trgyak gyakran egyltaln nem hasonltanak azokra, melyeket most szimbolikusan kpviselnek.
Kt-kt s fl ves kortl kezdve a gyermekek a jtk folyamn gyakran egyfolytban meslnek: vagy kitallnak valamit kpzelerejk segtsgvel, vagy jra eljtszanak egy-egy olyan esemnyt, melynek megrtse szmukra nehz volt, vagy amely rzelmeiket nagyon felkavarta. Amikor megfigyeljk ezeket a ltszlag haszontalan jtkokat, rdemes odafigyelni a gyermek, maga el motyogott, kitallt trtneteire. Ne felejtsk el, hogy ez risi kihvst jelent a gyermek emlkezete, fantzija s beszde szmra.
Vajon tudtuk-e ezeltt, hogy a gyermekek a beszd kt klnbz formjt hasznljk jtk kzben?! Egy Amerikban elvgzett rdekes tanulmny sorn, rejtett mdon figyeltek meg szerepjtkokat jtsz gyermekcsoportokat s az ltaluk mondottakat rgztettk. A kutats megmutatta, hogy a gyermekek ugyanazt a jelentst kt klnbz mdon kzltk, attl fggen, hogy a szerepet maguk jtszottk-e az adott helyzetben, vagy pedig csak kommentltk az esemnyt. Pldul ms igealakot hasznltak akkor, ha a jtkban rsztvev egyik szerepl nevben beszltek: „Most el fogok menni a parkba.”, de amikor egy rvid idre kilptek a szitucibl, hogy azt kommentlni tudjk, akkor egy msik igealakot hasznltak egy hasonl jelents kzlsre („Most a msik babt veszem el, gy apa haza tud jnni.) Miutn a kutatk e klnbsg lland megltt tapasztaltk, arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy a gyermekek klnfle nyelvi formkat hasznlnak -ugyanazon jelentsek kifejezsre- vilgosan jelezve azt, hogy mikor vannak benne a szerepjtkban s mikor lpnek ki belle. Ez nagyon pontosan mutatja azt, hogyan jelzik a gyermekek nyelvi szempontbl, hogy ppen egy szerepjtkban vannak benne, ahol meg lehet srteni a valsg korltait, korltozsait, s be lehet lpni a jtk ltaluk megalkotott vilgba. A sznlelt helyzetek sorn az emberek tudnak replni, a madarak beszlni, a ceruzt meg lehet fzni s meg lehet enni, a nem ltez vizet ki lehet nteni a kancsbl s a szvszlat jelent vonalzval lassan meg lehet inni. Kpzeljk el, hogyan kell a gyermek agynak zsonglrkdnie ezekkel az j, ideiglenes gondolati megjelentsekkel gy, hogy kzben ne rontsa el a tnyleges vilggal kapcsolatos, mr meglv kpzeteit? .
A szerepjtkok lehetsgei szinte hatrtalanok. Soha ne minstsk a gyermek jtkt butasgnak. A gyermeket egy szndarabrhoz lehetne hasonltani, aki kitallja s rszeire bontja a cselekmnyt, kzben klnbz szerepeket jtszik el, s ezltal kpzelereje s intelligencija tbbszrsen is fejldik.
A jtk szerepe az rzelmi fejldsben
Nem szabad lebecslni a jtknak az rzelmi fejldsben betlttt szerept sem. A gyermekek gyakran kerlnek szembe nehz problmkkal, mint amilyen pldul egy testvr szletse, melyet egy szerepjtk biztonsgos krlmnyei kztt sajt kis vilgban fel tudnak dolgozni. A gyermekekkel foglalkoz terapeutk is gyakran alkalmazzk a jtkot, traumt elszenvedett gyermekeknl. Szlknt is gyakran tbbet megtudhatunk gyermeknk flelmeirl, ha megfigyeljk jtkt, mintha kzvetlen krdseket tesznk fel. Ne krdezzk tle, hogy nyugtalan-e valami miatt, hiszen ekkor szavakkal kellene kifejeznie rzseit, - s ez a fejldsnek ebben a szakaszban mg meghaladja kpessgeit. Mlyebb rzelmeit, rzseit knnyebben megismerhetjk akkor, ha alaposan megfigyeljk, hogyan jtszik. A dht s a fltkenysget lehet cskkenteni, ha a gyermek babkkal jtssza el ezeket a helyzeteket. Ezrt kistestvr szletse eltt j tlet venni egy csecsem formj jtk babt. Ne szidjuk le a kisgyermeket, ha kiabl a babval vagy megti. Ez egszsges jele annak, hogy j rzseit prblja megrteni s kezelni, mikzben thelyezi flelmeit sajt, kpzelt vilgba, tvol az igazi vilgtl s az igazi kisbabtl. A gyerekek a jtk segtsgvel tapasztaljk meg a trsadalmi szoksokat is. Babkkal jtszanak el trsadalmi-drmai szerepeket, pldul a tanr, a mozdonyvezet, az anya, az apa, a kisbaba s a rendr szerept, a legklnflbb mdokon, gy megismerik a szerepek kztti klnbsgeket s fokozatosan megrtik helyket egyre tgul vilgukban.
Ezrt ha legkzelebb gyermeknket egy olyan jtkban ltjuk, amit korbban „csak haszontalannak” tekintettnk, akkor prbljuk t ms szemszgbl nzni s gondoljunk azokra a rtelmi kapcsolatokra, melyek ppen akkor jnnek ltre gyorsan fejld agyban! |