A szlk nem mindig rtik a gyerek nllsodsi trekvseit, ezrt nyomjk el az n-rvnyest prblkozsait. A kisgyermek kt-hromves korig teljesen kiszolgltatott a felntteknek.
Hromvesen kezdi felfedezni nmagt, elkezddnek nllsodsi trekvsei. Ekkor mindent egymaga akar megtenni. Kezdi hasznlni az „n” kifejezst, s j ideig egyre inkbb hangslyozza beszdben, viselkedsben egyarnt.
Krnyezett ltalban vratlanul ri ez a magatartsa, hisz a szlk mg mindig a segtsgre szorul kisembert ltjk benne. A felnttek nehezen viselik a gyermek nllsgi trekvseit, sokszor akaratosnak nevezik, pedig csupn az „n-lmnyt” gyakorolja, ki akarja prblni sajt kpessgeit. ltalban a szlk nem tudnak alkalmazkodni a gyermek ignyeihez, s egyszerûen akadlyozzk rvnyeslst. A szl-gyermek rdektkzs frusztrcis feszltsget eredmnyezhet.
A dacreakci ltalban olyankor lp fel a gyermeknl, amikor egy parancs vagy tilts tmenet nlkl kizkkenti valamilyen kedves tevkenysgbl. Sok gyermeknl ilyenkor megfigyelhet, hogy mr tlhaladott viselkedsi mdokba csszik vissza, van, aki tbbet szopja az ujjt, ms ggygni kezd, mintha nem tudna beszlni, s megtrtnhet, hogy a mr tisztasgra szokott gyerek bepisil. De az is lehet, hogy dhs, agresszv lesz.
Mi vlt ki agresszit a gyermekben?
Leggyakrabban vgyainak kielgletlensge az oka indulati viharainak: desapa nem akar rfigyelni, desanynak nincs ideje vele jtszani, nem mindig lehet a csald kzponti szereplje. De felkavarja az is, ha szorongst kell tlnie, ha a szeretet megvonsval fenyegetjk. Szmra bels biztonsgot jelent a szli szeretet. Ezrt vletlenl se fenyegessk azzal, hogy „nem foglak szeretni, ha gy vagy gy teszel!”
Dhss vlhat akkor is, ha akadlyozzuk valamilyen tevkenysgben, ha korltozzuk mozgstert: nem szabad felmszni a szekrnyre, doblni a tnyrokat… A szlk s nevelk feladata ebben a korban az, hogy fokozatosan megtantsk ahhoz a vilghoz igazodni, ahol mr nem a felttlen szeretet s vdelem uralkodik, hanem mindenkinek eleget kell tennie bizonyos elvrsoknak. Ez a fejlds tja.
Fggetlen akar lenni vagy nll
A 3-4 ves gyermek gy viselkedik, mintha fggetlenedni akarna, pedig valjban nem ez trtnik. Egsz id alatt szorosan ktdik a szlkhz, ignyli kzelsgket, szeretetket, elvrja, hogy trõdjenek vele.
Nem fggetlen, hanem nll akar lenni. Dacreakcii nem azrt vannak, hogy szembelljon a felntt akaratval, csupn az „n akarom csinlni” ignyt szeretn rvnyesteni. A szlk nem mindig rtik a gyerek nllsodsi trekvseit, ezrt nyomjk el az n-rvnyest prblkozsait.
A szl-gyermek rzelmi ktds szerencsre enyhti e konfliktust. A szeretett szemly kedvrt, szeretetnek elvesztstl val flelmben a gyerek elfogad bizonyos tiltsokat, szablyokat, gy kisebb frusztrcis feszltsget l meg. Teht a dac kialakulsa nem szksgszer velejrja a fejldsnek, elssorban a krnyezet vltja ki. Megfelel szli, neveli viselkedssel elkerlhetjk vagy enyhthetjk. rzelmei jellemzje a labilits.
Ebben az idszakban rzelmeiben s hangulataiban gyors vltozsokat szlelhetnk. Egyik pillanatban agresszven utast el minden irnytst, msik percben szeretetrt bjik desanyjhoz. Ez a labilits nagy trelmet kvn a szlktl, s semmikppen sem bntetst. Szerencsre sok szl rrez az indulattelt feszltsgnek a jtkos megoldsi lehetsgeire, s ez biztostja az tlst.
A gyermek nllsodsi trekvseinek gyakran a valsg llt akadlyokat, van, amit egyszeren nem kpes vghez vinni, hiba szeretn. Az ilyen sikertelensg nem viseli meg. Ha megtapasztalja tehetetlensgt, knnyen tlteszi magt rajta.
Mit tehet a szl
Az agresszival, erszakossggal szemben elssorban prbljuk meg elkerlni a provokl helyzeteket. Sok trelemmel s ne bntetssel fogadjuk a kisgyermek indulatkitrseit. De elfordulhat, hogy hatrozott tiltssal tudjuk csak segteni, hogy agresszijnak meglljt szabjon. Szlknt vegyk tudomsul, hogy gyermeknk klnll szemlyisg, akinek ignyeit tiszteletben kell tartanunk, ugyanakkor neki is alkalmazkodnia kell a mi jogos elvrsainkhoz. |